الکترود گرافیتیکک نفتیمسئله الکترود گرافیتی

تفاوت‌های SDGE و LDGE را بیشتر بشناسیم

در تولید الکترودهای قطر کوچک، بدون در نظر گرفتن درجه آن‌ها اغلب از کک‌نفتی استفاده می‌شود. گاهی هم برای بالا بردن کیفیت، درجه‌های متفاوت با یکدیگر ترکیب می‌شوند. اما در تولید الکترودهای قطر بزرگ می‌توان گفت که از کک‌سوزنی ۱۰۰% کیفیت بالا استفاده می‌شود.

دو نوع مختلف الکترودگرافیتی موجود است. یک نوع «SDGE» نام دارد که مخفف الکترودهای گرافیت با قطر کوچک است. این الکترودها بیشتر برای ذوب قراضه فلز و سایر مواد اولیه در کوره‌های قوس الکتریکی (EAF) استفاده می‌­شوند. این الکترودها جریانی را حمل می­‌کنند که باعث ایجاد قوس بین الکترود و ماده اولیه و ذوب آن می­‌شود.

نوع دیگر الکترود LDGE یا الکترودگرافیت با قطر بزرگ است. این نوع الکترودهای گرافیتی معمولا برای ذوب فولاد در EAF بسیار بزرگ که به کاربردهایی با دمای بسیار بالا و شدت زیاد نیاز دارند، استفاده می­‌شوند. برخلاف الکترودهای قطر کوچک، که ظرفیت حمل جریان آن‌ها از 15000 تا 70000 آمپر است، ظرفیت فعلی LDGEها بین 60000 تا 160000 آمپر متغیر است.

مقایسه SDGE با LDGE

SDGEها معمولا بدون توجه به درجه، از کک‌نفتی تولید می­‌شوند. برخی از SDGEها با کک درجه بالا و برخی دیگر با کک درجه پایین تولید می‌­شوند. در حقیقت، برخی از SDGEها ترکیبی از چندین درجه مختلف هستند.

از طرف دیگر، LDGEها بیشتر با کک‌سوزنی درجه یک و ٪100 درجه بالا تولید می‌­شوند. کلاس‌های مختلفی در هر دو نوع الکترود مشخص شده است (جدول 1)، مانند:

  • HP – High Power
  • HD – High Density
  • UHP – Ultra High Power
  • SHP – Super High Power

کلاس‌های دیگری نیز مثل: Medium Power (MP) ،Normal Power (NP) ،Regular Power (RP) وجود دارد؛ اما این کلاس‌­ها کمتر استفاده می­‌شوند. جدول­‌های شماره 2 و 3 مقایسه خواص فیزیکی و مکانیکی الکترودهای HP،RP و UHP را نشان می‌­دهد.

خواص فیزیکی و مکانیکی الکترودهای گرافیتی
خواص فیزیکی و مکانیکی الکترودهای گرافیتی

جدول 2:  خواص فیزیکی و مکانیکی الکترودهای گرافیتی

جریان و چگالی جریان در انواع الکترودهای گرافیتی
جریان و چگالی جریان در انواع الکترودهای گرافیتی

جدول 3:  جریان و چگالی جریان در انواع الکترودهای گرافیتی

جریان و چگالی جریان در انواع الکترودهای گرافیتی
جریان و چگالی جریان در انواع الکترودهای گرافیتی

 

منبع: برگرفته از کتاب جامع از نفت تا گرفت؛ مسئله الکترود گرافیتی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *