اخبار

حامی محیط زیست:

شرکت فولاد زرند ایرانیان، چه در اصول مستند و چه در عرصه عمل ، نشان داده که پیشرفت خود را بر اصول توسعه ی پایدار استوار ساخته است.

این شرکت درکنار رشد صنعتی ، نه تنها حافظ سرمایه های اجنماعی و زیست کنونی باشد بلکه در حفظ منابع حیاتی و ارتقای محیط زیست گام بردارد.

 نمونه‌ای از این فعالیت‌ها، عقد تفاهم‌نامه با اداره کل منابع طبیعی و آب خیزداری استان کرمان در سال 1396 مبنی بر ایجاد دو هزار هکتار اراضی بیابان‌زدایی در کانون‌های بحرانی شهرستان است که اجرای این پروژه از بهمن‌ماه 97 آغازشده است.

نمونه دیگری از فعالیت‌های این شرکت ایجاد فضای سبز است.

در این زمینه تاکنون در اطراف سایت فولادسازی و مجتمع کک سازی، حدود 130 هکتار فضای سبز احداث کرده و در منطقه جلال‌آباد هم  در سال‌های 96 تا 97،  400 هکتار تاغ کاری انجام شده است.

در سال 98 ، 400 هکتار در دست اقدام بوده و برای 400 هکتار تاغ کاری دیگر تا پایان سال 99 هم برنامه ریزی شده است. 

لازم به ذکر است طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده احداث 600 هکتار فضای سبز و 1200 هکتار بیابان‌زدایی هم در دستور کار شرکت فولاد زرند ایرانیان قرار گرفته است.

نکته دیگری که در فعالیت‌های این شرکت قابل‌تأمل است، انتخاب درختانی است که نیاز آبی اندکی دارند و با شرایط آب و هوایی منطقه سازگارند؛

به‌عنوان نمونه تاغ درختچه‌ای است که در برابر خشکی و گرما مقاوم بوده و نیاز آبی اندکی دارد.

تاغ درختچه‌ای است از خانواده Amaranthaceae؛

این درختچه مقاومت زیادی در برابر خشکی و گرما داشته و به علت سیستم ریشه‌ای گسترده‌، برای کشت در مناطق خشک کویری از آن استفاده می‌شود.

گونه‌های متعددی از جنس تاغ وجود دارد. در ایران 3 گونه تاغ با نام‌های سفید، زرد و سیاه کشت می‌شود.

این درختچه تا 4.5 متر رشد می‌کند. تنه تاغ محکم و چروکیده بوده و پوستی به رنگ خاکستری روشن دارد .

این گیاه در مناطق کویری مانع فرسایش و باد رفتگی خاک‌های ماسه‌ای سبک می‌شود و به‌عنوان بادشکن کارایی بسیار دارد.

شرکت فولاد زرند ایرانیان هم با توجه به این ویژگی‌ها و پس از مشورت با کارشناسان، این‌گونه را برای بیابان‌زدایی منطقه انتخاب کرده است.

منبع:می متالز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *