اخباراز نفت تا گرفتالکترود گرافیتیمسئله الکترود گرافیتی

بررسی فعالیت‌های مجموعه چادرملو در راستای حمایت از تولید الکترود گرافیتی در کشور

در این واحد تولیدی و صنعتی از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا استفاده می‌شود و مدیران چادرملو بیش‌ترین حساسیت را نسبت به مدیریت مصرف آب و رعایت استانداردهای محیط زیستی دارند که انتظار می‌رود در تصمیم گیری و تعیین تکلیف پروژه الکترود گرافیتی اردکان نقش تاثیرگذاری داشته باشند.

شرکت چادرملو در تفاهم نامه مبادله شده میان صنعت، معدن و تجارت و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، با اعتباری به مبلغ ۲ میلیارد دلار تعدادی طرح‌های عمرانی و توسعه در زمینه‌های اکتشافات، سنگ آهن و عناصر نادر خاکی، احداث واحدهای جدید گندله سازی، احیای مستقیم، فولادسازی و تولید فولادهای آلیاژی، نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و خورشیدی، انتقال آب از خلیج فارس، مشارکت با واحدهای ماشین سازی برای ساخت ماشین آلات و تجهیزات معدنی و صنعتی و مشارکت در طرح فولاد ۱۰ میلیون تنی چابهار را در برنامه‌های اجرایی خود قرار داده است.

در سال ۱۳۸۳ سکان هدایت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در حالی در اختیار مهندس محمود نوریان قرار گرفت که این شرکت تنها با ۳ خط تولید در معدن چادرملو اقدام به تولید چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن می‌کرد. مدیریت جدید با نگرش توسعه بخشی در فعالیت‌های شرکت علاوه بر احداث و راه اندازی ۲ خط تولید جدید کنسانتره، راندمان تولید ۵ خط فرآوری را از ظرفیت اسمی هفت و نیم میلون تن به ۱۰ و نیم میلیون تن افزایش داد. در عین حال سنگ بنای مجتمع عظیم صنعتی چادرملو با ساخت و راه اندازی کارخانه گندله سازی چادرملو در ۲۵ کیلومتری اردکان یزد نیز گذاشته شد.

چادرملو در اوج تحریم‌های اقتصادی از اجرای طرح‌های توسعه بخش خود عقب نشینی نکرد و عملیات ساخت کارخانه جدید فولاد سازی را با عزمی جزم به پیش برد و در سال ۱۳۹۷ با تولید حدود ۸۰۰ هزارتن شمش فولاد به یکی دیگر از اهداف خود دست یافت‌. ظرفیت این کارخانه، تولید سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن شمش فولاد است‌.

به موازات اجرای طرح کارخانه شمش فولاد چادرملو کار ساخت کارخانه نورد سرمد ابرکوه با سرمایه گذاری ۶۵ درصدی چادرملو در ابرکوه یزد آغاز شد. این واحد نیز با ظرفیت ۵۰۰ هزارتن انواع مقاطع فولادی به‌ عنوان محصول نهایی در زنجیره تولید در اوایل سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید.

طرح های در دست اجرای شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در حمایت از تولید الکترود گرافیتی

چادرملو در اوج تحریم‌های اقتصادی از اجرای طرح‌های توسعه بخش خود عقب نشینی نکرد و عملیات ساخت کارخانه جدید فولاد سازی را با عزمی جزم به پیش برد و در سال 1397 با تولید حدود 800 هزارتن شمش فولاد به یکی دیگر از اهداف خود دست یافت. ظرفیت این کارخانه، تولید سالانه یک میلیون و 300 هزار تن شمش فولاد است.

روند توسعه طرح‌های چادرملو که همواره با حمایت سهامداران حقیقی و حقوقی همراه بوده همچنان تداوم یافت و  واحد احیاء مستقیم چادرملو که در مجاورت کارخانه شمش فولاد بنا شده بهره‌برداری آزمایشی خود را از اواخر سال 1397 آغاز کرد.

این واحد که در آبان ماه سال 98 با حضور رئیس جمهوری رسماً افتتاح شد، قادر است سالانه یک میلیون و 550 هزار تن آهن اسفنجی تولید کند. با بهره برداری از این واحد، شمش فولاد چادرملو به روش شارژ داغ یا (هات شارژ) تولید می‌­شود که موجب کاهش قابل توجه مصرف انرژی و هزینه تولید می‌گردد و در عین حال با تکمیل و نوسازی ناوگان معدنی و هوشمندسازی عملیات معدنی موفق شد کل عملیات معدنی شامل باطله‌برداری و استخراج سنگ آهن را از 19 میلیون تن در سال 1383 تا بیش از 90 میلیون تن در حال حاضر افزایش دهد.

یکی دیگر از طرح‌های زیربنایی و توسعه بخش چادرملو، ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی اردکان است، این نیروگاه با ظرفیت 500 مگاوات با هدف تامین برق مورد نیاز طرح‌های فولاد و احیاء و سایر صنایع مستقر در مجتمع صنعتی چادرملو در سه فاز احداث و در سال 1395به بهره برداری کامل رسید.

چادرملو در راستای مصوبات هیأت مدیره و در جهت مشارکت با بخش‌هـای خصوصی، اقدام به مشارکت در سرمایه شرکت آهن و فولاد غدیر ایـرانیان بـه میزان 30 درصد، شـرکت آهـن و فولاد ارفع به میزان 43 درصد، شرکت صنایع آهن و فولاد سَرمد اَبرکوه به میزان 65 درصد، شرکت فولاد شاهرود به میزان 35 درصد و شرکت کاوند نهان زمین به میزان 29 درصد سهام، کرده است. همچنین این شرکت در اجرای طرح احداث کارخانه تولید الکترود گرافیتی با ظرفیت 30 هزار تن در سال، به میزان 31 درصد در سهـام شـرکت نـوین الکترود اردکان، مشـارکت کرده و شرکت فوق در مرحله قبل از بهره برداری است.

منابع:

  • https://www.ilna.news
  • https://www.magiran.com/article/4199273
  • https://www.yazdinews.ir/69555/

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *