کک سازی تاخیری

سیستم بلودان؛ نیاز کک‌سازی تاخیری

سیستم بلودان جزو تجهیزات و ملزومات کک‌سازی تاخیری است.

عملکرد اولیه سیستم بسته بلودان، بیشینه کردن بازیابی آب و هیدروکربن است تا برای درام­‌های کک، خنک‌سازی را فراهم آورد و آلودگی هوا در طول عملیات عادی را کمینه کند.

سیستم بلودان چگونه کار می­‌کند؟

در طول گام اول فرآیند سرمایش درام کک، بخار به درون درام کک تزریق می‌­شود تا بخارهای هیدروکربن باقیمانده را از بستر کک جداسازی کرده و به برج تفکیک ساز دستگاه کک‌سازی بفرستد. بعد از گذشت یک زمان مشخص، بخارهای هیدروکربن و بخار آب از درام کک به سمت برج کوئنچ در سیستم بلودان هدایت می‌­شوند.

برج کوئنچ بلودان هم‌چنین بخارهای هیدروکربنی از مخزن کک در مواقع اورژانسی دریافت می‌­كند. در برج کوئنچ، بخارهای هیدروکربنی داغ به همراه جریان‌های روغن لجن بازگشتی، اسپری می‌­شوند تا خارج از بخش سنگین، میعان بیابند. به این بخش سنگین، روغن لجن سنگین می‌­گویند.

بخش‌هایی از جریان لجن سنگین به ورودی برج کوئنچ و به هدر اسپری بالاسری برج، بازگردانی می‌­شود. این در حالی است که بخش باقیمانده در تفکیک ساز دستگاه کک‌سازی یا واحد پاییندست مورد فرآورش بیشتر قرار می‌­گیرد. بخارات میعان نیافته از بالاسری برج کوئنچ برای سردسازی بیشتر (در کندانسورهای بالاسری) خارج می‌­شوند.

آب و هر هیدروکربن سبک میعان یافته در فن­‌های بالاسری، در درام ته­‌نشینی بلودان جدا می­‌شوند. جریان محصول گازتر، معمولا به سیستم بازیابی بخار فرستاده می­‌شود تا هیدروکربن‌­های آن احیا شوند. تمامی طراحی­‌های جدید، به خط بالاسری درام ته­‌نشینی برای بازگشت به دریافت‌کننده بالاسری تفکیک ساز دستگاه کک‌سازی ارتباط دارند. روغن لجن سبک، معمولا در واحدهای پایین‌دستی فراورش می‌شود. آب نیز به مخازن آب کوئنچ می‌رود یا به واحد استریپینگ آب ترش ارسال می‌­شود.

آب تازه به جریان بازگردانی آب اضافه می‌شود تا منبع کافی برای مخزن ذخیره آب فراهم کند. این تانک، آب به کار رفته در طول فازهای کوئنچ چرخه درام کک و همچنین آب کک‌زدایی برای پمپ جت آب را تأمین می‌­كند.

دیاگرام ساده یک سیستم بلودان را در زیر مشاده می‌­کنید.

 

منبع: برگرفته از کتاب جامع از نفت تا گرفت؛ مسئله الکترودگرافیتی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *