انواع کک سازی

لزجت و سیالیت چیست؟

لزجت و سیالیت، یکی از عوامل موثر بر شیمی کک‌سازی است.

یافتن شرایط کک­‌سازی در حالت بهینه بستگی به ترکیب شیمیایی خوراک اولیه ما خواهد داشت. حالت بهینه جایی است که ما بیشترین میزان تشکیل مزوفاز را در آن دما، فشار و زمان واکنش داشته باشیم. لزجت و سیالیت، یکی از عوامل موثر بر شیمی کک­‌سازی است که در ادامه مورد بررسی قرار می‌­گیرد.

لزجت و سیالیت

در پژوهش‌­های گذشته مدلی پیشنهاد شده است که تغییرات لزجت در حین کربونیزاسیون مایع با تغییرات دما و زمان را تشریح می­‌كند. این مدل به فهم اهمیت لزجت در ایجاد رشد مزوفاز و کیفیت کک تولیدی کمک می­‌كند. این مدل به چهار قسمت (شکل 1) تقسیم می‌‌شود و توضیح هر بخش زیر آن نوشته شده است.

تغییرات جرم مولکولی و لزجت در حین کربونیزاسیون فاز مایع
تغییرات جرم مولکولی و لزجت در حین کربونیزاسیون فاز مایع

شکل 1:  تغییرات جرم مولکولی و لزجت در حین کربونیزاسیون فاز مایع

موچیدا (یکی از مشهورترین محققان حوزه کک­‌سوزنی) در پژوهشی گزارش می‌­كند که آروماتیک‌­ها (از جمله آسفالتین­‌ها) به سختی در زمینه­‌های پر پارافین حل می­‌شوند. در نتیجه آسفالتین ته­‌نشین می­‌شود. پیشرفت کربونیزاسیون در ترکیب بسیار لزج نسبت به ترکیب با لزجت پایین شانس کمتری برای رشد مزوفاز و آزادسازی مقدار کمتری مواد فرار دارد.

زمینه بسیار لزجت باعث ایجاد رشد موزاییکی شده و تشکیل آن در کف دستگاه کک‌­سازی باعث تضعیف کیفیت کک‌­سازی در مقیاس صنعتی می­‌شود. جدایی فازی بین پارافین و آسفالتین علت اصلی تشکیل کک موزاییک در کف دستگاه کک‌­سازی است. بنابراین انحلال، اهمیت بالایی برای تشکیل مزوفاز دارد.

پژوهش‌­ها نشان می‌­دهند که عملیات حرارتی پیش از آغاز فرآیند در دماهای زیر دمای کربونیزاسیون از طریق کاهش لزجت خوراک از تشکیل کک دانه‌­ای جلوگیری می­‌كند. به عبارتی واکنش‌­هایی که در دماهای پایین انجام می­‌شوند، گونه­‌های واکنش‌­پذیر را از خوراک حذف می­‌کنند (ترکیباتی که فرآیند کربونیزاسیون را شدت می‌­بخشند و واکنش‌­های ایجاد پیوند عرضی را تسریع می­‌کنند) و شرایط را برای رشد مزوفاز در دماهای بالاتر فراهم می‌­کنند.

 

منبع: برگرفته از کتاب جامع از نفت تا گرفت؛ مسئله الکترود گرافیتی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *