الکترود گرافیتیاهمیت کک و کک سازی در صنعت فولادمسئله الکترود گرافیتی

کاربرد پوشش الکترود و توان تولید آن در کشور

استفاده از پوشش الکترود پاترون با نام تجاری ElCoPat یکی از راه‌هایی است که به کارخانجات فولاد سازی کمک می‌کند ضریب مصرف الکترود گرافیت را کاهش دهد.

با توجه به سهم نسبتا بالای الکترود گرافیتی در بهای تمام شده فولاد، کاهش ضریب مصرف الکترود گرافیتی یکی از مهم‌ترین اهداف در کارخانه‌های فولادسازی با کوره‌های قوس الکتریکی و کوره‌های تصفیه پاتیلی (LRF) است. به منظور دستیابی به این مهم، راهکارهای متفاوتی وجود دارد که از جمله آن می توان به محافظت الکترود از اکسید شدن یا به تاخیر انداختن اکسیداسیون الکترود اشاره کرد.

استفاده از پوشش الکترود پاترون با نام تجاری ElCoPat  یکی از راه‌هایی است که به کارخانجات فولاد سازی کمک می‌کند ضریب مصرف الکترود گرافیت را کاهش دهد. الکوپات در بسیاری از کارخانجات بزرگ کشور از جمله فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان، کاوه جنوب کیش و غیره در حال مصرف است و نتایج درخشانی را به همراه داشته است. همچنین از الکوپات در کارخانجات فولادسازی کشورهای همسایه نیز استفاده می شود.

الکوپات

به‌ گونه‌ای که بهای هر کیلوگرم الکترود گرافیتی از حدود ۲ تا ۲/۵ هزار یورو به بیش از ۲۰ هزار یورو به ازای هر کیلوگرم افزایش یافت. موضوعی که سبب کمبودها و نگرانی‌هایی برای فولادسازان داخلی شده است. هرچند واحد تولید الکترود گرافیتی اردکان در ایران به‌عنوان تنها واحد تولیدی در این زمینه در سال‌های آینده وارد مدار تولید می‌شود، اما در کل باید به‌دنبال راهکارهایی برای کاهش مصرف الکترود گرافیتی بود تا بتوان با کاهش مصرف آن سبب کاهش هزینه در این زمینه شد.

خوردگی الکترودهای گرافیتی بیشتر به علت اتلاف ناشی از سوخت در منطقه قوس، فرسایش، شکستن الکترود و بیش از همه واکنش‌های اکسیداسیون است. در شرایط اپراتوری عمومی، حدود ۵۰ درصد خوردگی در پوسته الکترود گرافیتی رخ می‌دهد (به این معنا که قطر الکترود پس از مصرف، در صورتی‌که به دلایل مختلف نشکند یا از مدار خارج نشود، نصف می‌شود). خوردگی الکترود گرافیتی از بالای سقف کوره با دمای حدود ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد شروع می‌شود و هر چه به سمت سقف کوره می‌رویم، نرخ آن افزایش می‌یابد، در این ناحیه دما حدود هزار درجه سانتی‌گراد می‌شود.

در زیر سقف کوره بدون افزایش نرخ خوردگی، دمای کاری افزایش می‌یابد. البته میزان تزریق اکسیژن به مذاب درون کوره در میزان خوردگی الکترود گرافیتی نقش بالایی دارد و می‌تواند منجر به افزایش اکسیداسیون الکترود شود. در این ناحیه هیچ‌گونه محافظی برای جلوگیری از اکسیداسیون الکترود گرافیتی وجود ندارد. الکوپات با تشکیل یک لایه محافظ با چسبندگی بالا روی الکترودهای گرافیتی، با محافظت از سطح الکترود در برابر اکسیداسیون، منجر به کاهش و تعویق آن می‌شود.

توان تولید پوشش الکترود در کشور

با توجه به افزایش شدید قیمت الکترود گرافیتی، شرکت دانش بنیان گروه پاترون به فکر ایجاد راهکاری برای کاهش مصرف الکترود گرافیتی افتاد.

بر این اساس طی مطالعات و آزمایشاتی که حدود ۶ ماه به طول انجامید، این شرکت موفق با تولید ماده‌ای گردید که با اعمال آن به سادگی، روی الکترودهای گرافیتی، می تواند از ۵ تا ۲۵ درصد، بسته به شرایط کاری، به کاهش مصرف الکترود کمک نماید.

گروه پاترون آمادگی دارد بر اساس اطلاعات مربوط به شرایط کاری و مشخصات هر کارخانه، گرید مناسب الکوپات را تولید نماید. در صورت مصرف کارخانجات فولاد کشور، سالیانه میلیاردها تومان صرفه جویی ارزی در کشور خواهیم داشت.

منابع :

  • http://chilanonline.com/2017/11/04/15262/
  • https://patron.group
  • https://www.smtnews.ir/mine/mineral-industries

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *