اخبارالکترود گرافیتیکککک سوزنیمسئله الکترود گرافیتی

بررسی جایگاه و ویژگی‌های کک‌سوزنی پالایشگاه اراک

تولید کک در کشور از سال‌های خیلی دور دنبال می‌شد؛ اما به دلیل فراهم نبودن دانش‌فنی، فرآیند تولید آغاز نشده بود، خوشبختانه پژوهشگاه صنعت نفت به فرآیندهای تولید قابل اتکا دست یافت. هم‌اکنون پالایشگاه اراک از عملکرد این فرآیندها و لایسنس‌های به‌دست آمده مطمئن است.

با توجه به مسیر توسعه فناوری که در کشورهای صاحب فناوری بررسی شده است، در ابتدا این کشورها در آزمایشگاه کک‌ سوزنی تولید کرده‌­اند و پس از بررسی و تأیید کک تولید شده توسط مراجع ذی‌صلاح (انسیتو کربن سوئیس) خوراک شناسایی شده را در پایلوت کک‌سازی تأخیری تست شده و در پایلوت کک ساخته می­‌شود. بعد از تأیید این مرحله، طراحی و مهندسی با استفاده از اطلاعات استخراج شده از پایلوت انجام می‌­گیرد.

لایسنسور این سپاره (پروژه) پژوهشگاه صنعت نفت است که بدون انجام مراحل مذکور این سپاره (پروژه) را پذیرفته است که با توجه به سابقه این پژوهشگاه و مطالب مذکور پیش‌­بینی می‌­شود که این سپاره (پروژه) با شکست مواجه شود لذا در نقشه راه ارائه شده بر این سپاره (پروژه) اتکا نمی‌شود.

کک‌سوزنی در پالایشگاه اراک

با امضای تفاهم‌نامه تولید کک‌ سوزنی و اسفنجی، برای نخستین بار با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت، مجموعه صنعتی ایمیدرو، واحد صنعتی تولید کک در پالایشگاه اراک و کک سوزنی و اسفنجی موردنیاز صنایع فولادسازی و آلومینیوم کشور از نفت کوره کم‌گوگرد تولیدی در این پالایشگاه تولید خواهد شد.

پروژه تولید کک‌ سوزنی در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند با هزینه سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون یورو (۷۵ میلیون یورو از طریق پیش پرداخت خرید کک توسط گروه صنایع معدنی ایمیدرو و بقیه از طریق منابع داخلی پالایشگاه شازند) اجرایی می‌شود، لیسانس این طرح متعلق به پژوهشگاه صنعت نفت است و برای نخستین بار در کشور سالانه ۷۰ هزار تن کک‌ سوزنی، ۸۲ هزار تن نفت گاز سبک در سال، ۸۳ هزار تن در سال نفت‌ گاز سنگین، ۲۸ هزار تن در سال نفتا و ۲۳ هزار تن گاز مایع تولید خواهد شد.

با اجرای این طرح در مجموع نزدیک به ۷۰۰ هزار تن کک در کشور تولید خواهد شد که با تکمیل آن، افزون بر تامین نیاز داخلی، امکان صادرات این محصول نیز در کشور فراهم می‌شود.

در این باره غلامحسین رمضان‌پور، مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند، در گفتگو با خبرنگار شانا تصریح کرد: طراحی واحد تولید کک سوزنی در این پالایشگاه با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت انجام می‌شود و ظرفیت سالانه کک تولیدی در این واحد ۹۰ هزار تن خواهد بود که نیاز صنایع فولاد برای تولید الکترود گرافیتی را برطرف می‌کند.

وی گفت: کک سوزنی تولیدی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند در کارخانه اردکان یزد به الکترود گرافیتی مورد نیاز صنایع فولاد تبدیل می‌شود.

 

منبع: برگرفته از کتاب جامع از نفت تا گرفت؛ مسئله الکترود گرافیتی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *