اخبارالکترود گرافیتیمسئله الکترود گرافیتی

سایه کووید ۱۹ بر بازار الکترود گرافیتی

بازار الکترودهای‌گرافیتی بر اساس درجه الکترود (قدرت فوق العاده بالا، قدرت بالا و قدرت معمولی)، کاربردها (کوره قوس الکتریکی، کوره بر پایه اکسیژن و کاربرد غیر فولادی) و جغرافیا (آسیا-اقیانوسیه، آمریکای شمالی، اروپا)، آمریکای جنوبی و خاورمیانه و آفریقا). تقسیم‌بندی می‌شود.

بازار الکترودهای گرافیتی بر اساس درجه الکترود (قدرت فوق العاده بالا، قدرت بالا و قدرت معمولی)، کاربردها (کوره قوس الکتریکی، کوره بر پایه اکسیژن و کاربرد غیر فولادی) و جغرافیا (آسیا – اقیانوسیه، آمریکای شمالی، اروپا)، آمریکای جنوبی و خاورمیانه و آفریقا). تقسیم‌بندی می‌­شود.

مروری بر بازار

بازار الکترودهای گرافیتی در سال 2020 معادل 4.431.49 میلیون دلار ارزش گذاری شده‌­اند و پیش بینی می‌­شود که بازار CAGR بیش از 5/6 درصد را در طول دوره پیش بینی (2021-2026) به ثبت رساند.

به دلیل تأثیر COVID-19 در نیمه اول سال 2020، صنعت جهانی فولاد در وضعیت فاجعه باری قرار گرفت، و پیامدهای جدی برای فولادسازان بوجود آورد.

  • در کوتاه مدت، انتظار می­‌ر­ود افزایش تولید فولاد در کشورهای در حال پیشرفت و افزایش میزان ضایعات فولاد در چین موجب تقاضا در بازار در طول مدت پیش‌بینی شود.
  • انتظار می‌رود افزایش تولید فولاد از طریق فناوری کوره قوس الکتریکی در چین، در آینده به عنوان فرصتی برای بازار عمل کند.
  • انتظار می­‌رود منطقه آسیا و اقیانوسیه به دلیل تقاضای شدید چین در سطح جهانی بر بازار مسلط شوند.

الکترودهای گرافیتی به طور گسترده برای کوره‌­های قوس الکتریکی و کوره­‌های ذوب در کارخانه­‌های فولاد، کارخانه­‌های سیلیکون و دیگر کارخانه‌­ها استفاده می‌­شوند. بازار بر اساس درجه الکترود، کاربرد و جغرافیا تقسیم‌­بندی می­‌شود. بر اساس درجه الکترود، بازار به قدرت فوق العاده بالا، قدرت بالا و قدرت معمولی تقسیم می‌شود. از نظر کاربرد، بازار به کوره‌های قوس الکتریکی، کوره بر پایه اکسیژن و کاربردهای غیر فولادی تقسیم می‌شود.

افزایش تولید فولاد از طریق کوره قوس الکتریکی

  • کوره قوس الکتریکی، ضایعات فولادی، DRI ،HBI (آهن گرم کلوخه شده که DRI فشرده است) یا آهن خام را به صورت جامد می­‌گیرد و آن‌ها را ذوب کرده تا فولاد تولید کند. در مسیر EAF، برق قدرت، ذوب مواد اولیه را فراهم می‌کند.
  • الکترودگرافیتی در فولادسازی کوره قوس الکتریکی (EAF) برای ذوب ضایعات فولادی استفاده می­‌شوند. الکترودها چون توانایی تحمل دمای بالا را دارند، گرافیت ساخته شده‌­اند. در EAF، نوک الکترود می‌تواند به 3000 درجه فارنهایت برسد، که نصف دمای سطح خورشید است.
    اندازه الکترودها بسیار متفاوت است: از قطر 75 میلی‌متر تا قطر 750 میلی متر و تا طول 2800 میلی متر.
  • افزایش قیمت الکترودهای گرافیتی هزینه‌­های آسیاب­‌های EAF را افزایش می­‌دهد. برآورد می‌شود که یک EAF متوسط 7/1 کیلوگرم الکترود گرافیت مصرف می­‌کند تا یک تن فولاد تولید کند.
  • این افزایش قیمت به تقویت این صنعت در سطح جهانی، تعطیلی ظرفیت در چین به دنبال مقررات زیست محیطی و رشد تولید EAF در سطح جهانی نسبت داده می­‌شود.
  • علاوه بر این، سیاست­‌های چین برای مقابله با آلودگی هوا با محدودیت شدید عرضه نه تنها برای بخش فولاد بلکه برای زغال سنگ، روی و سایر بخش‌هایی که آلودگی ذرات را تولید می‌­کنند، تاثیرگذار بوده است.
  • انتظار می‌رود که تمام عوامل ذکر شده بازار الكترودهای گرافیت را در دوره پیش‌بینی شده را بیشتر تقویت کند.

تسلط منطقه آسیا و اقیانوسیه بر بازار

چین از نظر مصرف و ظرفیت تولید الکترودهای گرافیتی در سناریوی جهانی بیشترین سهم را دارد. چین بزرگترین تولید کننده فولاد در جهان است. اگرچه شیوع کووید-19 تولید جهانی فولاد خام را تحت تأثیر قرار داده است، اما صنعت فولاد چین در سال 2020 بهبود چشم‌گیری را نشان داد. تولید کلی فولاد خام 89/5 درصد افزایش یافت و از سال 2019 به 1.054.4 میلیون تن در سال 2020 رسید.

علاوه بر این، چین مقررات جدیدی را در مورد مجوزهای تخلیه آلاینده­‌ها وضع کرده است که از 1 مارس 2021 به اجرا درآمد. بنابراین، با این روند احتمال تولید فولاد EAF را در این کشور تقویت می‌­شود. نرخ عملکرد درجه UHP در چین هیچ تغییر قابل توجهی نداشته است. با این حال، درجه غیر UHP کاهش چشمگیری داشته است، زیرا در سال 2020 حدود 5/47 درصد و در سال 2019 حدود 7/65 درصد سال 2019 بوده است. انتظار می‌رود که همه عوامل فوق، تقاضا برای الکترودهای‌گرافیتی را در دوره پیش­بینی افزایش دهند.

 

چشم‌انداز رقابتی

بازار الکترودهای گرافیت تا حدی تثبیت شده است و شش بازیگر برتر در زمینه الکترود، بیش از 45 درصد از کل بازار را تشکیل می­‌دهند. از نظر سهم بازار، تعدادی از بازیگران اصلی در حال حاضر بر بازار تسلط دارند. بازیگران اصلی بازار الکترودهای گرافیتی شامل Fangda Carbon New Material Technology Co. Ltd ،GrafTech International ،Graphite India Limited ،Jilin Carbon Co. Ltd و SHOWA DENKO K.K هستند.

منبع: برگرفته از کتاب جامع از نفت تا گرفت؛ مسئله الکترود گرافیتی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *