الکترود گرافیتیکک سوزنی

چگونه از دل کک‌ سوزنی، الکترود پخته بیرون می‌آید؟

در فرایند تولید الکترودهای گرافیتی، لازم است «الکترود فرم گرفته»، در کوره پخته شود که جزو مراحل مهم تولید الکترود محسوب می‌شود.

در فرایند تولید الکترودهای گرافیتی، لازم است الکترود فرم گرفته در کوره پخته شود که جزو مراحل مهم تولید الکترود محسوب می‌شود. محصول این کارخانه به واحدهای گرافیت‌سازی فروخته می‌­شود. این بخش به عنوان محرک خوشه دانشی و صنعتی الکترود گرافیتی شناخته می­‌شود. به همین دلیل با توجه به اینکه نمی‌­توان متولی خاصی برای آن پیدا کرد، باید به عنوان یک ماموریت حاکمیتی به آن نگاه شود و با تاییدهای بالادستی در دستور اجرایی یکی از ستادهای تحت نظارت حاکمیت قرار گیرد.

برای این مهم به ۳۰ میلیون دلار سرمایه‌­گذاری ثابت برای تولید ۳۰ هزار تن الکترود نیاز خواهد بود. محل پیشنهاد شده برای احداث این کارخانه منطقه ویژه صنایع انرژی بر خلیج‌­ فارس واقع در بندرعباس است که تا حدودی زیرساخت­‌های احداث این کارخانه در نظر گرفته شده است. هم اکنون تعدادی از فولادسازان نسبت به احداث واحد گرافیت‌سازی اقدام کرده‌­اند که به نوعی مشتری محصولات این کارخانه خواهند بود. در بلند مدت می­‌توان امیدوار بود که بخش خصوصی نیز به احداث واحدهایی برای افزایش تولید الکترود بپردازد.

خط الکترود پخته شده

برای تولید الکترود لازم است کک­‌های تولید شده در پلنت­‌های مختلف استفاده شوند. هر خط الکترودسازی ۳۰ تا ۴۵ هزار تن تولید دارد. به این صورت که در ابتدا برای ظرفیت ۳۰ هزار تن ساخته شده و سپس به ۴۵ هزار تن ارتقا پیدا می­‌کند. اردکان احتمالا تا پنج سال آینده بتواند به ظرفیت ۳۰ هزار تن برسد. در نتیجه برای این صنعت نیاز به یک واحد دیگر خواهیم داشت. برای این کار لازم نیست کل خط به صورت یک‌جا نصب شود. برای مثال می­‌توان خط با ظرفیت ۱۵ هزار تن آغاز به کار کند؛ محصول این خط، «الکترود پخته شده» خواهد بود.

کوره پخت

دو نوع کوره پخت الکترود مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

کوره Car Bottom

در اینجا میله­‌های اکسترود شده در قوطی‌­های استیل استوانه‌­ای قرار می‌­گیرند. برای جلوگیری از تغییر شکل الکترودها طی فرآیند گرمایش، میله­‌ها نیز با پوشش محافظ شن و ماسه پر می­‌شوند. آویزها بر روی سکوهای ریل بارگیری می­‌شوند و در کوره‌­های گازسوز قرار می‌­گیرند.

کوره Ring

اینجا الکترودها در یک حفره سنگی مخفی پایین سالن تولید قرار می­‌گیرند. این حفره بخشی از یک سیستم حلقه‌ای است که بیش از ۱۰ اتاق دارد. محفظه­‌ها برای صرفه‌جویی در انرژی با سیستم گردش هوای گرم به هم متصل می‌­شوند. حفره‌­های بین الکترودها هم برای جلوگیری از تغییر شکل، با شن و ماسه پر می‌­شوند. طی فرآیند پخت،جایی که قیر کربونیزه می­‌شود، دما باید به دقت کنترل شود زیرا در دمای حداکثر ،°C 800 تجمع سریع گاز می‌تواند باعث ترک خوردن الکترود شود.

منبع:برگرفته از کتاب جامع از نفت تا گرفت؛ مسئله الکترودگرافیتی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *