الکترود گرافیتیکک سوزنی

فناوری تلقیح؛ سرسخت در الکترود گرافیتی

تلقیح یعنی تزریق مواد پرکننده در تخلخل‌های یک ماده پایه در شرایط فشاری بالا.

در کارخانه الکترود سازی، کک‌ سوزنی به همراه کک‌ نفتی کلسینه (که آن هم از واحد کک‌ سازی تاخیری قابل تامین است)، با قیر اندودی، تشکیل یک خمیر کربنی داده و بعد از قالب­‌گیری، وارد کوره پخت می­‌شوند. کوره پخت به روش اچسون و طی ۲۰ روز الکترودها را تا دمای ۱۲۵۰ درجه سانتی‌گراد گرم می‌­کند.

تخلخل­‌های الکترودهای پخته شده توسط قیر و در شرایط دما و فشار مناسب پر می­‌شوند و مجدد فرایند پخت صورت می­‌گیرد. این واحد که تلقیح نام دارد، با هدف افزایش خواص فیزیکی و مکانیکی الکترودها فعالیت می‌­کند.

فناوری تلقیح

تلقیح یعنی تزریق مواد پرکننده در تخلخل­‌های یک ماده پایه در شرایط فشاری بالا. برای اینکه بتوان تخلخل اولیه الکترودهای گرافیتی را پرکرد از تلقیح استفاده می­‌شود. تلقیح در الکترودگرافیتی بسیار سخت­‌تر از سایر صنایع است. بر این اساس در صورتی که فناوری تلقیح در کشور استفاده شود می‌توان از آن برای بهبود فناوری­‌های حوزه‌­های مختلف دیگر از جمله سرامیک استفاده کرد.

در واحد تلقیح، الکترودهای پخته شده با یک قیر مخصوص (قیر مایع در دمای °C 200) آغشته می‌­شوند تا چگالی، مقاومت مکانیکی و هدایت الکتریکی بیشتری برای مقاومت در برابر شرایط سخت کار در داخل کوره‌­ها به آن‌ها بدهد.

هدف تلقیح

همان‌ طور که گفته شد، تلقیح فرآیند، قراردادن مواد کربنی در یک مخزن تحت فشار و وارد کردن قیر مایع در منافذ الکترود محصول در شرایط دما و فشار خاص است. هدف کاهش تخلخل محصول، افزایش چگالی بالک و استحکام مکانیکی و بهبود هدایت الکتریکی و حرارتی محصول است.

منبع: برگرفته از کتاب جامع از نفت تا گرفت؛ مسئله الکترود گرافیتی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *