فیکسچرهای CFCکربن
موضوعات داغ

فیکسچرهای کامپوزیت فیبر کربنی (CFC)

فیکسچرهای کامپوزیت فیبر کربنی (Carbon Fiber Composite) نگهدارنده‌های کوره عملیات حرارتی با ویژگی‌های منحصر بفرد هستند.

عملیات حرارتی فرآیندی است که در آن فلزات در حالت جامد و بدون تغییر شکل جهت رسیدن به خواص مطلوب در حالت کنترل شده گرم و بعد از آن سرد می‌شوند. تقریبا اکثر فلزات قابلیت انجام عملیات حرارتی را دارند ولی واکنش آن‌ها به این عملیات متفاوت است.

این فرآیند نیازمند دماهای بسیار بالا است تا قطعه بتواند به خاصیت نهایی مورد نظر برسد. به همین دلیل نگهدارنده‌هایی (با نام فیکسچر‌های عملیات حرارتی) که در داخل آن‌ها قرار می‌گیرند می‌بایست طبق استانداردهای معینی باشند. برای داشتن بهینه‌ترین نگهدارنده ابتدا باید ظرفیت کوره‌های عملیات حرارتی در نظر گرفته شود. ضخیم‌تر بودن نگهدارنده‌ها عمدتا بهترین جواب نیست چرا که کوره در میزان وزنی که پشتیبانی می‌کند محدودیت دارد. آلیاژ مورد استفاده جهت تولید این قطعات عمدتا فولاد ضدزنگ است. یکی دیگر از مواد جهت ساخت نگهدارنده‌های عملیات حرارتی کامپوزیت فیبر کربنی است. در ادامه به بررسی این نوع از نگهدارنده‌ها پرداخته شده است. برای اطلاع از خواص و ویژگی‌های کامپوزیت کربنی و فیبر کربنی می‌توانید به مقاله آن در این وبسایت رجوع کنید.

فیکسچرهای کامپوزیت فیبر کربنی (CFC)

به دلیل وجود الیاف کربنی در کامپوزیت‌های فیبر کربنی، ظرفیت خمشی، برشی و محوری آن‌ها تقویت شده است. وجود این ویژگی منحصر به فرد، استفاده از این کامپوزیت‌ها را به‌عنوان نگهدارنده‌ قطعات در کوره‌های عملیات حرارتی افزایش می‌دهد. زمانی که فلز تحت عملیات حرارتی وزن بالایی داشته باشد و یا تحمل دمایی پایینی داشته باشد، استفاده از این فیکسچرها در اولویت است.

CFC (کامپوزیت فیبر کربن) از کلروفلوئوروکربن است و اولین بار در پرواز فضایی مورد استفاده قرار گرفت. در 15 سال گذشته، به واسطه خواص قابل توجه مانند پایداری ابعادی، استحکام، دوام و وزن سبک در عملیات‌های حرارتی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حالی که فولاد در دماهای بالا تغییر شکل می‌‌دهد، فیکسچرهای CFC شکل خود را حفظ می‌کنند و اجزای قرار داده شده روی آن‌ها در برابر تغییرات ناخواسته محافظت می‌‌شوند و در برابر اثرات مواد شیمیایی نیز مقاوم هستند.

فیکسچرهای CFC تحت نوسانات شدید دما (تا 1300 درجه سانتی‌گراد) و وزن زیاد، بدون تغییرات فیزیکی باقی ‌می‌مانند. همان‌طور که بیان شد این ویژگی‌ها باعث می‌شوند از این فیکسچرها به عنوان وسیله‌ای ایده‌آل در عملیات حرارتی مختلف، به عنوان مثال هنگام سخت کردن اجزای فلزی استفاده شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *