اخباراز نفت تا گرفتالکترود گرافیتیاهمیت کک و کک سازی در صنعت فولادکککک سازی تاخیریکلسیناسیونمسئله الکترود گرافیتی

بررسی وضعیت قراردادهای کک نفتی در پالایشگاه بندرعباس و بررسی وضعیت قراردادهای انجام شده و در دست اجرا

تفاهم نامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه‌های بندرعباس، امام خمینی (ره) و شازند با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت و رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) از طرف وزارت صمت امضا شد.

تفاهم‌نامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه­‌های بندرعباس، امام خمینی (ره) و شازند با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت و رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌­های نفتی و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) از طرف وزارت صمت امضا شد. در این تفاهم‌نامه صاحب فناوری تولید کک نفتی، پژوهشگاه نفت است و طرح تولید 600 هزار تن کک اسفنجی و 70 هزار تن کک سوزنی در دستور کار است. همچنین هزینه مورد نیاز برای تاسیس این واحد 1 میلیارد دلار است که قرار است 375 میلیون دلار آن از طریق پیش پرداخت از طرف ایمیدرو و صنایع فلزی و ما بقی آن از طرف پالایشگاه­‌ها تأمین گردد.

قرارداد کک نفتی در پالایشگاه بندرعباس

با امضای این تفاهم‌نامه در بهمن ماه 1398 برای نخستین بار با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت، ایمیدرو، واحد صنعتی تولید کک در این دو پالایشگاه ساخته می‌شود و کک سوزنی و اسفنجی موردنیاز صنایع فولادسازی در کشور از نفت کوره کم‌گوگرد تولیدی در این دو پالایشگاه تولید خواهد شد.

پایلوت این واحد در پژوهشگاه صنعت نفت ساخته شده و با امضای این تفاهم‌نامه، زمینه ساخت این واحدها در دو پالایشگاه کشور (پالایشگاه بندرعباس و امام خمینی شازند) فراهم می‌شود و کک موردنیاز صنایع فولاد در مقیاس صنعتی تولید خواهد شد که با توجه به شرایط تحریم‌ها، نقش مهمی در خودکفایی ایران در صنایع فولاد، داخلی‌سازی و نیز تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دارد.

با اجرایی شدن این پروژه سالانه ۹۰ هزار تن کک سوزنی کلسینه‌شده با محتوای سولفور حداکثر wt 55/0 درصد تولید می‌شود.

خوراک اصلی واحد ککر، GSO تولیدی واحد RFCC پالایشگاه است که برای تأمین بخش اعظم این خوراک، ابتدا VB تولیدی واحد تقطیر در واحد SDA به دو محصول میانی DAO و PITCH تبدیل و PITCH تولیدی به واحد قیرسازی فرستاده می‌شود. dao تولیدی نیز ابتدا برای تصفیه به واحد RCD ارسال می‌شود و از آن جا خوراک واحد RFCC شده و ته‌مانده برج MAIN COLUMN آن (CSO تولیدی) طی فرآیندهای پیش‌تصفیه و حذف ذرات جامد و جداسازی برش‌های سبک و سنگین محصول CSO به روش تقطیر، سولفورزدایی برش‌های سبک در یک فرآیند تصفیه هیدروژنی یا اکسیژنی (HDS OR ODS)، اختلاط مجدد دو برش و ارسال آن به واحد کک‌سازی تأخیری و تبدیل به کک سوزنی خام (Green Needle Coke) و محصولات سبک و میان تقطیر و ارسال کک سوزنی خام برای نهایی‌سازی مشخصات به واحد کلسیناسیون به کک سوزنی تبدیل می‌شود.

طبق برآورد اولیه توسط پژوهشگاه صنعت نفت ایران، سرمایه‌گذاری مورد نیاز واحدهای یادشده حدود ۲۹۰ میلیون یوروست.

تاکنون مطالعات آزمایشگاهی، بررسی‌های فنی – اقتصادی اولیه و فاز امکان‌سنجی این پروژه اجرایی شده و مطالعات پایلوتی و طراحی پایه (Basic Design) و مرحله EPC پروژه در حال انجام و پیش روی پروژه است.

پایلوت این واحد در پژوهشگاه صنعت نفت ساخته شده و با امضای این تفاهم‌نامه، زمینه ساخت این واحدها در دو پالایشگاه کشور فراهم و کک موردنیاز صنایع فولاد در مقیاس صنعتی تولید می‌شود که با توجه به شرایط تحریم‌ها، نقش مهمی در خودکفایی ایران در صنایع فولاد، داخلی‌سازی و نیز تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دارد.

قرارداد بین پالایشگاه امام خمینی و پژوهشگاه صنعت نفت 

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در مراسم امضای قرارداد دانش فنی کک سوزنی با شرکت پخش و پالایش با اشاره به اینکه تولید کک  برای صنعت فولاد از دستاوردهای بوده است که در زمان تحریم‌ها بدست آمده است، گفت: بومی سازی و تولید این محصول ارزش افزوده بالایی در صنعت فولاد برای کشور به همراه خواهد داشت. پروژه مذکور با سرمایه 290 میلیون یورویی منعقد می­‌شود.

این قرارداد که بین پالایشگاه امام خمینی و پژوهشگاه صنعت نفت منعقد می­‌شود در راستای تولید الکترود گرافیتی مورد استفاده در صنعت فولاد است که در زمان تحریم‌ها واردات آن با چالش مواجه شده بود. طبق این قرارداد سالانه 90 هزار تن کک سوزنی تولید خواهد شد.

این پروژه فارغ از ابعاد اقتصادی، علمی و فنی، برای پژوهشگاه صنعت نفت به‌دلیل اعتماد مدیران به توانمندی نیروهای داخلی بسیار با اهمیت است که امیدواریم این قبیل رویکردهای مدیریتی که در صنعت نفت و گاز کشور راهبردی است، توسعه یابد.

منابع:

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *