الکترود گرافیتیماشین کاری

در بخش ماشین‌کاری، مهندسی و ساخت واحد الکترودسازی چه می‌گذرد؟

بخش ماشین‌کاری برای تهیه الکترود با ابعاد دقیق به کار می‌رود.

می­‌توان با سرمایه‌­گذاری حدود 5 میلیون دلار، کارخانه ماشین کاری برای 30 هزار تن را احداث کرد. پیشنهاد می‌­شود با توجه به هزینه حمل و نقل، این کارخانه در مرکز ایران و با سرمایه‌­گذاری بخش خصوصی تاسیس شده و به صورت حق العمل کاری برای فولادسازها، ماشین­‌کاری الکترود را انجام دهد. بخش ماشین­‌کاری برای تهیه الکترود با ابعاد دقیق به کار می­‌رود.

در ابتدا به طور خلاصه ساخت گرافیت توضیح داده شده و سپس، مختصری درمورد بخش ماشین­‌کاری گفته می­‌شود.

ساخت گرافیت

شماتیک خط تولید الکترودگرافیتی در شکل زیر آورده شده است. به منظور تولید الکترودگرافیتی ابتدا کک سوزنی خرد و سایزبندی می­‌شود. سپس ذرات با اندازه مناسب با حدود 20 درصد قیر قطران زغال­ سنگ مخلوط و خمیر حاصل به مرحله شکل­‌دهی وارد می­‌شود. این مرحله توسط دستگاه اکستروژن یا قالب­‌ریزی با استفاده از فشار انجام می‌­گیرد. حاصل مرحله شکل­‌دهی، الکترود خام است. پس از مرحله شکل­‌دهی، الکترودهای خام وارد مرحله پخت می­‌شود.

در عملیات پخت دما بین 800 تا 1200 درجه سانتی‌گراد است. در این دما، قیر تبدیل به کربن شده و حدود 40 درصد آن تبخیر می­‌شود. حاصل این مرحله الکترودهای کربنی آمورف است كه دارای رسانایی الکتریکی و حرارتی کمی است. بعد از مرحله پخت، الکترودها وارد مرحله بارورسازی می­‌شوند.

در این مرحله تخلخل‌­های موجود در الکترود با قیر قطران تحت فشار پر می‌­شوند.سپس الکترودها به منظور گرافیته شدن باید وارد کوره شوند. این عملیات در حدود دمای 2800 الی 3200 درجه سانتی‌گراد انجام می‌­شوند و طی آن کربن آمورف به گرافیت تبدیل می‌­شود. در این مرحله آنچه از عناصر غیر کربن مانند هیدروژن و سولفور باقیمانده، حذف می‌­شود. الکترودهای گرافیته شده در مرحله بعد تراشکاری شده و به کارخانجات فولاد ارسال می‌شوند.

مهم‌ترین عامل تعیین کننده در تولید و کیفیت الکترودهای‌گرافیتی، درجه کیفی کک سوزنی به کار رفته در آن است. هرچه کیفیت یا درجه کک بالاتر باشد، الکترود باکیفیت‌­تری تولید می‌­شود. الکترودها از نظر کیفیت به دو دسته normal power و ultra-high power تقسیم‌­بندی می‌­شوند. الکترودهای normal شامل دو دسته regular power و high power هستند. الکترودهای معمولی در اندازه­‌های کوچک و با استفاده از کک­‌های با کیفیت کمتر تولید می‌­شوند.

بخش ماشین­‌کاری

این بخش در قالب مشارکت در سرمایه‌­گذاری بخش خصوصی قابل انجام است که در حال حاضر شرکت کانی کاوان کرتک با زیرمجموعه­‌های موسسه دانش‌بنیان برکت در این خصوص صحبت داشته است. ستاد لازم است تا در این بخش سرمایه­‌گذاری کند. این بخش از آن جهت مهم است که به فرض اینکه کارخانجات فولاد سازی اقدام به گرافیت سازی کنند باز برای ماشین­‌کاری به تجهیزات نیاز خواهد بود که ظرفیت این ماشین­‌ها بسیار بیشتر از ظرفیت گرافیت سازی است. این کارخانه در مرکز کشور برای دسترسی مناسب به کارخانجات فولادی احداث می­‌شود.

ماشین­‌کاری

الکترودهای گرافیت (بعد از خنک شدن) به ابعاد دقیق ماشین­‌کاری می­‌شوند. این مرحله همچنین ممکن است شامل ماشین‌کاری و نصب انتهای (پریزها) الکترودها با سیستم اتصال بند کشیده سوزن گرافیتی (نوک سینه) باشد. در زیر، شماتیک کلی فرایند تولید الکترود گرافیتی را مشاهده می‌کنید.

منبع: برگرفته از کتاب جامع از نفت تا گرفت؛ مسئله الکترودگرافیتی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *