الکترود گرافیتیمسئله الکترود گرافیتی

راه‌اندازی یک واحد ساخت الکترودگرافیتی چقدر هزینه دارد؟

بیشترین فولاد تولیدی در ایران به روش کوره قوس الکتریکی است. ضریب مصرف الکترودگرافیتی در کوره‌های قوس الکتریکی فولادسازان ایرانی به‌طور معمول بین ۲ تا ۴/۵ کیلوگرم به ازای هر تن فولاد و در کوره‌های تصفیه پاتیلی حدود ۱/۵کیلوگرم به ازای هر تن فولاد است.

الکترود گرافیتی وسیله انتقال جریان الکتریکی در کوره‌های قوس الکتریکی در کارخانه‌های فولادی و ماده‌ای با ساختار کربن کریستالی است. به دلیل وجود این ساختار مولکولی، الکترود گرافیتی قادر به انتقال جریان‌های بالای الکتریکی است که تحمل حرارت بالای ۳ هزار درجه سانتی‌گراد را دارد و به همین دلیل نیز از این ماده در کوره‌های قوس الکتریکی استفاده می‌شود تا با استفاده از حرارت ناشی از برقراری قوس (مانند جرقه زدن) بین الکترود و قراضه (یا آهن اسفنجی) داخل کوره، قراضه (یا آهن اسفنجی) ذوب شود.

در جدول زیر، هزینه راه‌اندازی یک واحد ساخت الکترود گرافیتی با ظرفیت 30 هزار تن نشان داده شده است.

هزینه راه‌اندازی یک واحد ساخت الکترود گرافیتی با ظرفیت 30 هزار تن
هزینه راه‌اندازی یک واحد ساخت الکترود گرافیتی با ظرفیت 30 هزار تن

 

برای تولید هر تن الکترودگرافیتی بسته به نوع فناوری بین 4 تا 5 مگاوات برق مصرف می­‌شود. حصول اطمینان از پخت یکنواخت الکترود در طول فرآیند پخت توسط کنترل اتوماتیک میکروکامپیوترها صورت می‌­پذیرد و سیکل کاری پخت در هر کوره، بین 360 تا 432 ساعت است. در هر فرآیند پخت، جذب حرارت بر تن محصولاتی که در کوره بارگذاری شده‌­اند، معادل 106×52/7 کیلوژول است.

منبع: برگرفته از کتاب جامع از نفت تا گرفت؛ مسئله الکترودگرافیتی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *