شیمی کک سازیککمسئله الکترود گرافیتی

هندلینگ کک چگونه انجام می‌شود؟

برای سیستم‌های هندلینگ کک بسته به عملکرد و نحوه انتقال کک، آرایش‌های گوناگونی وجود دارد.

آرایش‌های گوناگونی برای سیستم‌­های هندلینگ کک بسته به عملکرد و نحوه انتقال کک وجود دارد (به عنوان مثال از کشتی،کامیون، قطار یا انتقال مستقیم به واحد کلسیناسیون استفاده می‌­شود). کونکوفیلیپس چندین جنبه منحصر به فرد را در سیستم­‌های هندلینگ کک خود ادغام کرده است که خود را از سایر لایسنسورهای کک­‌سازی جدا می­‌كند. یکی از گزینه­‌های کلیدی، فلسفه طراحی است که تضمین می­‌كند سیستم هندلینگ کک هیچ‌گاه عملیات دستگاه کک­‌سازی تأخیری را محدود نمی‌­كند.

سیستم هندلینگ کونکوفیلیپس

برای طراحی­‌های جدید، این هدف یک نوع آرایش سنگ‌­شکن حفره­ای را ايجاب می­‌كند. این سیستم حفره­‌ای، هزینه سرمایه‌­گذاری و تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به سایر سیستم­‌های هندلینگ کک دارد.

شکل زیر نمایی از تجهیز تحت طراحی کونکوفیلیپس در ونزوئلا را نشان می‌­دهد و در ادامه توضیحاتی در این مورد داده می­‌شود.

سیستم هندلینگ کونکوفیلیپس در ونزوئلا
سیستم هندلینگ کونکوفیلیپس در ونزوئلا

کک و آب برشی از طریق منطقه پوشش کک به درون حفره تخلیه عمیق می­‌روند. کونکوفیلیپس یک مسیر سیمانی بزرگ را از پوشش تا حفره (نسبت به طراحی ناودان جعبه‌­ای کوچک‌تر) معین کرده است. طراحی دهانه بزرگ و دیواره شیبدار در انتقال کک به پایین کمک می‌كند. این کار برای جلوگیری از انسداد کک و جای‌گیری کک دور از درام ضروری است.

بدین ترتیب کارگران با امنیت می­‌توانند کک را به محفظه حفره‌­ای منتقل کنند. هم‌چنین کمینه کردن فاصله از حفره تا Skirt درام کک مهم است. این کار موجب کاهش ارتفاع کلی و کاهش هزینه ساختار کک­‌سازی می­‌شود. آب درون دهانه تخلیه به سمت منطقه ته­‌نشینی ذرات جریان می‌­یابد. در اینجا آب از دیواره شیاردار به سمت حوضچه ته‌­نشینی جریان می­‌یابد. بعد از تمیز شدن آب، به سمت مخزن آب، جت بازگردانی شده و در فرآیند برش مورد استفاده مجدد قرار می­‌گیرد.

یک بالابر بالاسری برای جابجایی کک از دهانه تخلیه به بخش آبزدایی تعبیه شده است. بالابر ارجح‌­ترین حالت برای جابجایی کک در ناحیه حفره به منظور حفظ ایمنی افراد است. استفاده از کارگران در حفره هنگام مته کردن و آبکشی درام بسیار خطرناک است. در یک دستگاه کک‌سازی با 4 درام، یک درام کک فرآیند مته کردن را هر ۵ ساعت آغاز می‌­كند.

کک خیس از طریق یک روش دقیق به منظور جداسازی آن از برش کک تازه تا آبکشی کامل آن، به بالای پد منتقل می­‌شود. بالابر در ادامه، سنگ­‌شکن را بارگذاری می‌­كند تا ذرات بزرگ کک را به اندازه‌­هایی با حداکثر مقدار مشخص بشکند. حالت سنگ­‌شکن و بارگذاری مشخصات کلسیناسیون به گرید کک تولید درون دستگاه کک‌سازی بستگی دارد.

در شکل، سنگ‌­شکن مواد را به تسمه نقاله منتقل و کک را از منطقه مخزن خارج می‌­كند. این تجهیزات ذخیره­‌سازی کک با یک بازوی متحرک توده کننده به همراه یک reclaimer پرتال برای بارگذاری درون کشتی و انتقال به بازار طراحی شده است. برخی یک سیلو ذخیره‌­سازی برای ارسال کک به صورت مستقیم به کامیون یا قطار می­‌سازند.

پد دهانه خروجی حفره/ آبزدایی، ویژگی اختصاصی برای فرآیند کک­‌سازی کونکوفیلیپس است. استراتژی کلیدی طراحی و ساخت واحدی است که می‌تواند به صورت مؤثر عمل کند و حفظ شود تا دستگاه کک‌­سازی هیچ‌گاه خاموش نشده یا نرخ خوراک به علت مشکلات هندلینگ کک قطع نشود. این موضوع از طریق چندین کار عملیاتی و طراحی به دست می‌­آید که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • حفره دهانه خروجی می‌­تواند شامل چندین درام پر از کک در موقعی باشد که بالابر یا سیستم تخلیه خراب است.
  • بیل بالابر به اندازه‌­ای است که بتواند ظرفیت را طوری جبران کند که تعمیر و نگهداری برنامه‌­ریزی شده روزانه را ممکن سازد.
  • اندازه پد آبزدایی و منطق پد، امکان نوسان چند روزه کک را با توانایی جداسازی کک خشک و خیس ممکن می­‌سازد.
  • پدهای کک نمونه به همراه یک بالابر بالاسری طراحی شده‌­اند و یک فضا (هنگامی که بالابر نیاز به تعمیر اساسی دارد) برای آوردن لودر پشتیبانی دارند.
  • سیستم انتقال نقاله برای انتقال به بیرون نیز به گونه‌­ای طراحی شده است که بهترین عملکرد را برای افزایش اطمینان­‌پذیری داشته باشد.

 

منبع: برگرفته از کتاب جامع از نفت تا گرفت؛ مسئله الکترودگرافیتی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *