کککک سوزنی

کریستالوگرافی کک سوزنی چیست؟

میکروسکوپ نوری می‌تواند قرارگیری اولیه صفحات را در دماهای مختلف عملیات حرارتی در مقیاس میکرون نشان دهد.

کک­‌ها به دلیل خواص منحصر به فرد، خلوص شیمیایی و توانایی به دست آوردن رسانایی الکتریکی در طول عملیات حرارتی یکی از اجزای اصلی در تولید آند هستند. خواص آند تا حد زیادی توسط خواص کک تعیین می­‌شود. مقدار و ترکیب ناخالصی­‌ها در کک، بی‌نقص بودن ساختار بلوری و تخلخل را به عنوان پارامترهای اصلی کک­­‌ها که بر خواص آند تأثیر می­‌گذارند، در نظر می­‌گیرند. با توجه به تعدادی از الزامات خاص برای کیفیت کک برای تولید آند، می‌توان نتیجه گرفت که ارزیابی مناسب بودن فناوری کک، یک کار چند عاملی است.

هیچ شاخص واحدی وجود ندارد که به طور واضح کیفیت کک را تعیین کند. این کار توسط مجموعه‌­ای از شاخص­‌ها تعیین می‌شود که به کیفیت مواد اولیه و شرایط پردازش آن بستگی دارد. کی از مهم‌ترین شاخص‌­ها میزان ناهمسانگردی کک است، که توسط شکل ذرات کک با استفاده از میکروسکوپ نوری تعیین می­‌شود. ساختار کک، ویژگی­‌های فیزیکی و مکانیکی آن و توانایی گرافیته شدن را تعیین می­‌کند.

گرافیته شدن به توانایی جذب انرژی حرارتی توسط کک برای تبدیل اجزای جدا از هم به ساختاری شبیه صفحات گرافنی که روی هم قرار می­‌گیرند، می‌گویند. تحرک صفحات مولکولی آروماتیک هنگامی­ که مزوفازهای تجمیع شده جامد می­‌شوند، ثابت است و صرفا با افزایش دما نمی‌­توان ترکیبی با ناهمسانگردی بیشتر نسبت به حالت قبل ایجاد کرد.

کریستالوگرافی کک سوزنی

میکروسکوپ نوری می‌­تواند قرارگیری اولیه صفحات را در دماهای مختلف عملیات حرارتی در مقیاس میکرون نشان دهد. به علاوه XRD می‌­تواند رشد کریستال‌­ها در مقیاس نانومتری را دنبال کند. تأثیر گرافیته شدن بر CTE از طریق آنالیز XRD راحت­‌تر درک می­‌شود چرا که می‌­تواند اندیس‌­های (Lc ، La و d002) را مشخص کند و نسبت به روش شمارش نقاط در SEM یا میکروسکوپ نوری اطلاعات کمی از مقیاس میکرونی و نانومتری در اختیار بگذارد.

تأثیر افزایش دما بر اندیس‌­های به دست آمده از XRD کک­‌های نفتی در جدول زیر مشاهده می‌­شود (شرایط توسعه کریستالی کک سوزنی با افزایش دما).

با افزایش دمای عملیات حرارتی، فضای بین صفحه‌­ای (d002) بین صفحات گرافن کاهش و ارتفاع و عرض کریستال افزایش می‌­یابد. ناهمسانگردی ریزساختار یک ویژگی پایه‌­ای برای اصلاحات ساختار کریستالی همراه با افزایش دما است.

منبع: برگرفته از کتاب جامع از نفت تا گرفت؛ مسئله الکترود گرافیتی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *