کربنکککک نفتیمسئله الکترود گرافیتی

مزیت‌های جایگزینی کک پیرولیزی با کک نفتی

پيروليز (كراكينگ يا شكست حرارتي هيدرو كربن‌ها با بخار)، فرآيندي است كه طي آن كراكينگ هيدروكربن‌ها در كويل‌هاي كراكينگ (راكتور) در زمان ماند كوتاه و دماي خيلي زياد صورت مي‌گيرد.

فرآیند شکست حرارتی با بخار هیدروکربن‌ها (پیرولیز) یک واکنش به شدت گرماگیراست و انرژی لازم توسط یک کوره تأمین می­‌شود. این فرآیند متشکل از یک‌سری واکنش‌های رادیکالی است که پیچیدگی مکانیسم واکنش بستگی به ماهیت خوراک دارد. طی واکنش‌های مطلوب، واکنش‌های نامطلوب نیز شکل می‌گیرند که باعث ایجاد کک در کویل‌های کوره (راکتور) می‌شود.

از پیرولیز به طور عمده در فرآوری مواد آلی استفاده می‌شود. به طور کلی، پیرولیز مواد آلی، ترکیبات فراری را به همراه رسوب غنی از کربن بدست می‌دهد.

کربن و مواد غنی از کربن، خواص مطلوبی دارند اما حتی در دماهای بالا هم غیرفرار هستند. در نتیجه، از پیرولیز برای تولید انواع مختلفی از ترکیبات کربن استفاده می‌شود که در سوخت،‌ تولید فولاد و سایر موارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از پیرولیز به طور عمده در صنایع شیمیایی همچون تولید اتیلن بهره می‌گیرند. کاربردهای ایده‌آل پیرولیز شامل موارد زیر است:

  • تبدیل «سوخت زیستی» (Biomass) به «گاز سنتز» (Syngas) و «زغال زیستی» (Biochar)
  • بازیافت پلاستیک‌ها تبدیل آن‌ها به نفت
  • تبدیل زباله‌ها به مواد یکبار مصرف

فرایند پیرولیز

پيروليز (كراكينگ يا شكست حرارتي هيدرو كربن­‌ها با بخار)، فرآيندي است كه طي آن كراكينگ هيدروكربن­‌ها در كويل­‌هاي كراكينگ (راكتور) در زمان ماند كوتاه و دماي خيلي زياد صورت مي­‌گيرد. قلب اين كوره‌­ها كويل‌­هاي ناحيه تشعشعي است كه در واقع راكتور جريان پالاگي براي پيروليز هيدروكربن­‌ها محسوب مي‌­شود. بخار به منظور افزايش گزينش‌پذيري (به‌ گزيني) الفين و كاهش تشكيل كک با كاهش فشار جزئي هيدروكربن‌ها افزوده مي‌­شود.

در واقع، فرآيند پيروليز عبارتست از تبديل کنترل شده پليمرها به مايعات با جرم مولکولي پايين و با حالت فيزيکي مايع و يا گاز که اين فرآيند با حرارت غیر مستقیم و در غياب هوا و اکسيژن، با حضور کاتالیست و در خلا انجام مي‌شود. راندمان اين فرآیند در حدود 70% است­ که به عبارتي 70% خوراک مصرفي به هیدروکربن‌های سبک و سنگین، 5% به کک که هیچگونه آلایندگی زیست محیطی نداشته و 25% به گازهاي سوختي تبديل مي‌شوند که می‌­توان 30% حرارت لازم براي واحد توليدي را از همین گازها تامین کرد.

در فرآیند پیرولیز درون رآکتور مولکول­‌های زنجیره پلیمری پلاستیک در کنار کاتالیست و در غیاب اکسیژن با حرارت غیرمستقیم شکسته شده و به هیدروکربن­‌های سبک و سنگین تبدیل می‌­شود. همچنان که دیده می­‌شود، این ترکیبات صرفا هیدروکربنی بوده و در این روش، پلی اتیلن و پلی پروپیلن تحت کاتالیست تا بیش از 70% تولید هیدروکربن می­‌کند که این ترکیبات جدا شده و برای فرآوری نهایی از کارخانه خارج می­‌شوند و هیچ گونه آلودگی ندارند.

با توجه به نوع خوراک، گازهای متصاعد شده شامل متان، اتان، پروپان و بوتان است، 25% گاز تولیدی بدون هیچ مشکلی در مشعل­‌ها و یا فلر سوزانده می‌شود. از سوزاندن این ترکیبات و یا مشتقات آن‌ها نیز فقط دی اکسید کربن و بخار آب تولید می­‌شود و طبق فرایند سیستم هیچ گاز هیدروکربنی به صورت مستقیم وارد محیط نمی­‌شود. سوخت عادی مشعل‌­ها نیز گازوئیل است که با توجه به عملکرد کامل مشعل­‌ها، گازوئیل کامل سوخته و هیچ دودی تولید نمی‌­شود که این موضوع توسط کارشناسان قابل راستی آزمایی و تایید است.

در خاتمه با توجه به اینکه در فرآیند پیرولیز هیچ ترکیب اکسیژن دار – نیتروژن دار و گوگرد داری به عنوان خوراک استفاده نمی‌­شود، در نتیجه خود به خود ترکیبات سمی مانند فوران، دی اکسین و … تولید نشده و حتی اگر احتمال تولید چنین ترکیباتی وجود داشت، با توجه اینکه تمامی گازها سوزانده می‌شوند، این ترکیبات نیز سوزانده شده و به دی اکسید کربن و بخار آب تبدیل می­‌شوند.

مواد خروجی به دست آمده شامل : آب، کک، سیم حاصل از تایرهای مستعمل و گاز هستند.

تشکیل کک پیرولیزی

با تشكيل مونو اكسيد كربن، دي اكسيد كربن و تار از تركيبات آروماتيكي و استيلني تشكيل كک توسط هيدروژن­ زدايي و صورت مي­‌گيرد. با هر چند نظرات مختلفي در مورد دسته بندي كك­‌هاي فرآيند پيروليز وجود دارد؛ اما به طور كلي ميعان را مي‌توان بر اساس شكل‌گيري آن‌ها در طي واكنشي مجزا، چون مرحله كاتاليستي و مرحله پيروليزي دسته‌بندي کرد.

كک پيروليزي نرم بوده و با توجه به ماهيت فرايندي كه به كک تبديل مي‌­شود به دو نوع كک گازي و ميعان تقسیم می­‌شود. كک گازي با هيدروزن زدايي هيدروكربن­‌هاي الفيني سبك همچون استيلن تشكيل مي­‌شود و كک حاصل از ميعان با ميعان / پليمريزاسيون / هيدروزن زدايي تركيبات سنگين آروماتيكي بوجود مي‌­آيد.

وجود هيدروكربن‌هاي آروماتيكي در خوراک تمايل به ايجاد متان، بوتان و بوتادين و تشكيل كک را افزايش داده و باعث كاهش Yield Ethylene مي­‌شود. وجود تولوئن و بنزن در خوراك عامل توليد مقادير زياد هيدروكربن­‌هاي آروماتيكي قليايي تک حلقه‌­اي است. به طور كلي هرچه جرم مولكولي خوراک افزايش مي‌­يابد نرخ تشكيل كک نيز افزايش مي­‌يابد. در پيروليز اتمسفريک گازوئيل نرخ تشكيل كک دو تا چهار برابر بيشتر از تشكيل كک در موره كراكينگ نفتا با شرايط مشابه است.

مزیت­‌های کک پیرولیزی

بر اساس نتایج حاصل از تحقیقات پژوهشگران دانشگاه تبریز، جایگزینی کک پیرولیزی حاصل از صنایع الفین با کک نفتی در صنایع فولاد و ریخته گری، عدم نیاز به واردات کک نفتی، صرفه­‌جوئی کلان اقتصادی، رفع اثر تحریم‌ها ممکن می‌­شود. بر اساس نتایج این مطالعات علاوه بر مشکل بازاریابی شرکت­‌های پتروشیمی در زمینه فروش کک پیرولیزی می‌­توان مشکل شرکت­‌های ریخته­‌گری را از نظر صرفه جوئی اقتصادی واردات کک نفتی و رفع اثر تحریم ها را حل کرد.

منبع: برگرفته از کتاب جامع از نفت تا گرفت؛ مسئله الکترودگرافیتی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *