هندلینگ کک چگونه انجام میشود؟
برای سیستمهای هندلینگ کک بسته به عملکرد و نحوه انتقال کک، آرایشهای گوناگونی وجود دارد.
آرایشهای گوناگونی برای سیستمهای هندلینگ کک بسته به عملکرد و نحوه انتقال کک وجود دارد (به عنوان مثال از کشتی،کامیون، قطار یا انتقال مستقیم به واحد کلسیناسیون استفاده میشود). کونکوفیلیپس چندین جنبه منحصر به فرد را در سیستمهای هندلینگ کک خود ادغام کرده است که خود را از سایر لایسنسورهای ککسازی جدا میكند. یکی از گزینههای کلیدی، فلسفه طراحی است که تضمین میكند سیستم هندلینگ کک هیچگاه عملیات دستگاه ککسازی تأخیری را محدود نمیكند.
سیستم هندلینگ کونکوفیلیپس
برای طراحیهای جدید، این هدف یک نوع آرایش سنگشکن حفرهای را ايجاب میكند. این سیستم حفرهای، هزینه سرمایهگذاری و تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به سایر سیستمهای هندلینگ کک دارد.
شکل زیر نمایی از تجهیز تحت طراحی کونکوفیلیپس در ونزوئلا را نشان میدهد و در ادامه توضیحاتی در این مورد داده میشود.
کک و آب برشی از طریق منطقه پوشش کک به درون حفره تخلیه عمیق میروند. کونکوفیلیپس یک مسیر سیمانی بزرگ را از پوشش تا حفره (نسبت به طراحی ناودان جعبهای کوچکتر) معین کرده است. طراحی دهانه بزرگ و دیواره شیبدار در انتقال کک به پایین کمک میكند. این کار برای جلوگیری از انسداد کک و جایگیری کک دور از درام ضروری است.
بدین ترتیب کارگران با امنیت میتوانند کک را به محفظه حفرهای منتقل کنند. همچنین کمینه کردن فاصله از حفره تا Skirt درام کک مهم است. این کار موجب کاهش ارتفاع کلی و کاهش هزینه ساختار ککسازی میشود. آب درون دهانه تخلیه به سمت منطقه تهنشینی ذرات جریان مییابد. در اینجا آب از دیواره شیاردار به سمت حوضچه تهنشینی جریان مییابد. بعد از تمیز شدن آب، به سمت مخزن آب، جت بازگردانی شده و در فرآیند برش مورد استفاده مجدد قرار میگیرد.
یک بالابر بالاسری برای جابجایی کک از دهانه تخلیه به بخش آبزدایی تعبیه شده است. بالابر ارجحترین حالت برای جابجایی کک در ناحیه حفره به منظور حفظ ایمنی افراد است. استفاده از کارگران در حفره هنگام مته کردن و آبکشی درام بسیار خطرناک است. در یک دستگاه ککسازی با 4 درام، یک درام کک فرآیند مته کردن را هر ۵ ساعت آغاز میكند.
کک خیس از طریق یک روش دقیق به منظور جداسازی آن از برش کک تازه تا آبکشی کامل آن، به بالای پد منتقل میشود. بالابر در ادامه، سنگشکن را بارگذاری میكند تا ذرات بزرگ کک را به اندازههایی با حداکثر مقدار مشخص بشکند. حالت سنگشکن و بارگذاری مشخصات کلسیناسیون به گرید کک تولید درون دستگاه ککسازی بستگی دارد.
در شکل، سنگشکن مواد را به تسمه نقاله منتقل و کک را از منطقه مخزن خارج میكند. این تجهیزات ذخیرهسازی کک با یک بازوی متحرک توده کننده به همراه یک reclaimer پرتال برای بارگذاری درون کشتی و انتقال به بازار طراحی شده است. برخی یک سیلو ذخیرهسازی برای ارسال کک به صورت مستقیم به کامیون یا قطار میسازند.
پد دهانه خروجی حفره/ آبزدایی، ویژگی اختصاصی برای فرآیند ککسازی کونکوفیلیپس است. استراتژی کلیدی طراحی و ساخت واحدی است که میتواند به صورت مؤثر عمل کند و حفظ شود تا دستگاه ککسازی هیچگاه خاموش نشده یا نرخ خوراک به علت مشکلات هندلینگ کک قطع نشود. این موضوع از طریق چندین کار عملیاتی و طراحی به دست میآید که برخی از آنها عبارتند از:
- حفره دهانه خروجی میتواند شامل چندین درام پر از کک در موقعی باشد که بالابر یا سیستم تخلیه خراب است.
- بیل بالابر به اندازهای است که بتواند ظرفیت را طوری جبران کند که تعمیر و نگهداری برنامهریزی شده روزانه را ممکن سازد.
- اندازه پد آبزدایی و منطق پد، امکان نوسان چند روزه کک را با توانایی جداسازی کک خشک و خیس ممکن میسازد.
- پدهای کک نمونه به همراه یک بالابر بالاسری طراحی شدهاند و یک فضا (هنگامی که بالابر نیاز به تعمیر اساسی دارد) برای آوردن لودر پشتیبانی دارند.
- سیستم انتقال نقاله برای انتقال به بیرون نیز به گونهای طراحی شده است که بهترین عملکرد را برای افزایش اطمینانپذیری داشته باشد.
منبع: برگرفته از کتاب جامع از نفت تا گرفت؛ مسئله الکترودگرافیتی